Overgestapt naar de zorg
Gerrie: ''In 2010 ben ik vanuit de financiële sector overgestapt naar de zorg en ben toen de opleiding tot Verzorgende IG gaan doen. Na het behalen van mijn diploma heb ik 5 jaar in de thuiszorg gewerkt en daarna in een groot verpleeghuis. Ik voelde mij hier niet helemaal op mijn plek. Mijn collega Alma had de overstap naar Wonen bij September al gemaakt en was altijd enorm enthousiast over haar werk. Ik ben toen gaan solliciteren en sindsdien werk ik bij Wonen bij September.''
Juist bij deze doelgroep is persoonlijke aandacht enorm belangrijk. Ik verdiep mij in het levensverhaal van de bewoners en maak tijd om hier dieper op in te gaan.
Meer tijd voor bewoners
''Wat mij vooral aanspreekt aan Wonen bij September is dat er meer tijd is. Ik kan de bewoners echt persoonlijke aandacht geven en heb daarbij geen haast. Dat is zorgen zoals ik dat graag zou willen. Ik heb heel bewust de overstap gemaakt naar de zorg, omdat ik iets wil betekenen voor mensen en bij Wonen bij September kan dat.''
''Onze bewoners hebben allemaal een vorm van dementie. Juist bij deze doelgroep is persoonlijke aandacht enorm belangrijk. Ik verdiep mij in het levensverhaal van de bewoners en maak tijd om hier dieper op in te gaan. Bijvoorbeeld door samen naar foto’s te kijken of erover te praten.''
''Ik ga met een glimlach op mijn gezicht naar huis als de bewoners blij zijn. Of als ik een keer een dikke kus krijg of een bewoner opmerkt dat ze zo’n leuke dag heeft gehad.
De bewoner zien
''Doordat wij echt aandacht aan de bewoners kunnen besteden, kan ik de bewoner ook echt zien. Mijn werkplek is het thuis van de bewoners. Dit betekent dat ik mij moet aanpassen aan wat zij prettig vinden. Zo hebben wij een bewoner die de periode na het eten erg lastig vindt. De tafel wordt afgeruimd, bewoners gaan hun eigen gang weer en deze mevrouw ervaart op zo'n moment veel prikkels. Wat zij dan fijn vindt, is bijvoorbeeld samen de afwas doen. We zingen dan samen liedjes of praten wat.''
''Dit is fijn voor deze mevrouw, omdat zij hierdoor langer beneden kan blijven, anders zou zij namelijk boven in bed gaan liggen. Hiermee vergroten we echt het leefplezier van de bewoners en dit geeft aan dat wij echt de tijd kunnen nemen. Als we namelijk de twee vaatwassers zouden gebruiken zou de vaat veel sneller weg zijn, maar we kiezen dan voor het welzijn van deze mevrouw.''
Samenwerken binnen een team
''De zorg voor onze bewoners geven wij samen. Gedurende de dag werken we samen binnen een team en worden de taken verdeeld. Wij hebben een groot teamgevoel en er is geen hiërarchie, dat betekent dat we alle taken samen uitvoeren. Als een collega bijvoorbeeld niet aan de was toekomt dan help ik daar ook gewoon bij. Toen ik hier net kwam werken, kreeg ik een maatje toegewezen. Aan deze collega kon ik al mijn vragen stellen. Dat is heel erg fijn, al was iedereen eigenlijk zo behulpzaam dat ik door het hele team ben ingewerkt.''
Die ruimte om naast het zorgen ook nog dingen te doen die je leuk vindt, maken het heel fijn om te werken bij Wonen bij September.
Een glimlach op mijn gezicht
''Ik ga met een glimlach op mijn gezicht naar huis als de bewoners blij zijn. Of als ik een keer een dikke kus krijg of een bewoner opmerkt dat ze zo’n leuke dag heeft gehad. Een fijn moment met een bewoner geeft mij ook een grote glimlach. Zo was er bijvoorbeeld een mevrouw die in de avond bij het naar bed gaan als ik de kamer uitliep begon te bidden. Ik hoorde dat en ben toen teruggelopen de kamer in en heb haar gevraagd of zij misschien samen wilde bidden. Nu bidden we vaker samen voor het slapengaan. Ik merk dat dit haar meer rust geeft.''
''Met zoiets kleins iets betekenen voor een bewoner, maakt mij echt heel blij. Maar ook doordat ik veel verschillende dingen mag oppakken op mijn werk, bijvoorbeeld het organiseren van het Sinterklaasfeest. Die ruimte om naast het zorgen ook nog dingen te doen die je leuk vindt, maken het heel fijn om te werken bij Wonen bij September.''
Het leefplezierplan
''Omdat het leefplezier van onze bewoners bovenaan staat, werken wij niet met zorgplannen maar met een leefplezierplan. Uit dit plan halen wij veel informatie over de bewoner. Bijvoorbeeld wat voor achtergrond iemand heeft, wat voor werk iemand heeft gehad of welke hobby’s. Alles om een bewoner beter te leren kennen en daardoor ook beter te begrijpen.''
''Mensen met dementie merken het meteen of je oprecht bent en echt de tijd neemt. Het is belangrijk om iemand als volwaardig te zien. Met een open persoonlijkheid en een aanpak mentaliteit pas je perfect binnen ons woonhuis. De bewoners vinden een stralende persoonlijkheid ontzettend fijn. Heb je nog niet meteen de juiste ervaring of opleiding? Bij ons mag je ook echt nog wel leren.''
Meer weten over het werken bij September?
Bekijk de vacatures hieronder of lees meer loopbaanverhalen. Je mag je ook altijd aanmelden voor een vrijblijvende kennismaking met onze recruiter. Hét moment waarop jouw vragen, geheel vrijblijvend, kan stellen en waarin we je graag alles vertellen over de mogelijkheden. Daarna mag je ook altijd sfeer komen proeven in het woonhuis van jouw keuze.